در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟( سرآبادان تفرش)

پایگاه خبری هدهد تفرش:

 

روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی با جاذبه های طبیعی، تاریخی و مذهبی متعدد نمادی از سنت ها و آداب محلی و بومی هستند و در ایام نوروز مسافران و گردشگران شیفه فرهنگ را به خود می خوانند.
 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک به ابتکار دولت نهم و دهم، روستا های با داشته های فرهنگی در استان مرکزی به عنوان روستاهای هدف گردشگری مصوب شدند که ایام نوروز بهترین فرصت برای گشت و گذار و آشنایی با جذابیت های فرهنگی و خرده فرهنگ های بومی آنها است.
روستاهای آهو، سرآبادان، ورچه، شهابیه،انجدان، هزاوه، آوه، چناقچی علیا، واران و وفسبا طبیعتی کم نظیر و مجموعه ای از آثار و ابنیه تاریخی و مذهبی به عنوان پتانسیل قوی گردشگری مطرح شده اند و گردشگران می توانند با حضور در این روستاها زندگی به سبک سنتی را تجربه کرده و از فضاهای بکر و دیدنی لذت ببرند.
روستای سرآبادان در 15 کیلومتری شمال شرق شهرستان تفرش یکی از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی است که در دامنه کوهسارهای این منطقه قرار گرفته و با طبیعت زیبای پیرامونی چشم هر بیننده ای را خیره می کند.قدمت این روستا به دوران ساسانیان می رسد که در حواشی آن آثار به جای مانده از آن دوران به چشم می خورد و برای سفر به این روستا باید از دو گردنه لشگرگاه و خرازان و مسیر جاده قاهان، چاهک، مهرزمین و ابره گذر کرد.
روستای ورچه در محدوده دهستان خرمدشت از بخش کمره شهرستان خمین یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری استان مرکزی است که نزدیک ارتفاعات خانه نیاز ، سه دره، قزل داغو شیرخانی است .این روستا با برخورداری از اقلیم معتدل و نهرهای آب و پوشش گیاهی متنوع بسیار مصفا و سرسبز است و در فصل بهار لطافت هوا و طبیعت زیبای آن را در کمتر جای دیگری در استان می توان پیدا کرد.
روستای شهابیه که در کیلومتر 13 شهرستان خمین واقع شده نیز در گذشته به همت شهاب الدین خسروانی خان (مالک شهابیه)بنا گذاشته شده و به لحاظ داشته های فرهنگی و ابنیه تاریخی غنی است.شهابیه بعد از خمین اولین روستایی بوده که از نعمت برق و آب لوله کشی و مدرسه و پاسگاه ژاندارمری و جایگاه سوخت برخوردار بوده است.
اولین کارخانه روغن کشی و آسیاب نیز حدود صد سال پیش در این روستا فعال بوده و امروزه هیچ آثاری از آن باقی نمانده و منازل مسکونی و مغازه ها جایگزین آن شده اند.
این روستا با کشتزارهای گندم و جو و درختان سرسبز در فصل زیبای بهار به استقبال مسافران می آید .
در قسمت غربی شهابیه دو رودخانه خروشان وجود دارد که از دشت های شمالی روستاهای قلته و امامزاده یوجان و کوه کفتالو سرچشمه گرفته و در جنوب شهابیه به هم می پیوندند و در امتداد کشتزارهای جنوبی شهابیه امتداد داشته و مرز جغرافیایی شهابیه با روستاهای جعفرآباد و یمن و شهرمیزان می باشد.
روستای انجدان در 64 کیلومتری شمال خمین و 37 کیلومتری شرق اراک یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی است که جلوه های خاص طبیعی آن کم نظیر است.
روستای هزاوه اراک سرزمین و زادگاه بزرگان ایران زمین همچون میرزا بزرگ قائم مقام و امیر کبیر و محل دفن امامزاده سلطان احمد جد سوم مقام معظم رهبری بوده که علاوه بر ویژگی های تاریخی منحصر به فرد دارای ذخایر آب فراوان، هوای کوهستانی و چشم اندازهای زیبا است.
این روستای در 18 کیلومتری غرب شهرستان اراک واقع شده و دارای جمعیت دو هزار و 736 نفری است که براساس شواهد و مطالعات باستان شناسی در تپه های تاریخی این روستا، قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری می رسد.
معماری ساخت روستا تحت تاثیر عوامل جغرافیایی و وجود آب در چهار قسمت عمده متمرکز شده است و خانه ها از جنس سنگ، گل و چوب به صورت پلکانی، بردامنه شیب کوه ها قرار گرفته و دارای سقف های مسطح هستند.
در دوره ایلخانان و در بلندترین بخش روستای هزاوه، ساختمان امامزاده شاهزاده احمد (جد سوم مقام معظم رهبری) بنا و در دوره صفویه تغییر و تحول بنیادین در آن ایجاد شد تا به شکل کنونی درآمده است.
روستای باستانی آوه از توابع شهرستان ساوه نیز با بیش از هفت هزار سال قدمت تاریخی، دومین کانون تشیع در تاریخ ایران است که اغلب مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
روستای آوه از توابع بخش مرکزی در 25 کیلومتری جنوب ساوه قرار دارد، این روستا از جنوب به کوه قدمگاه و از غرب به کوه پلنگ محدود می شود.
ساخت شهر تاریخی آوه به اردشیر بابکان نسبت داده شده است و وجود تپه باستانی، آب انبار قدیمی، کاروانسرای صفوی و آرامگاه امامزاده عبدالله قدمت تاریخی این روستا را نشان می دهد.
تپه باستانی آوه که در کنار روستای آوه در 10 کیلومتری ساوه قرار دارد از مکان هایی است که تاکنون سفالینه های بسیاری مربوط به دوره های پیش و بعد از اسلام از آن به دست آمده است.
روستای وفس در فاصله 120 کیلومتری اراک با آب و هوای دلچسب، چشم اندازهای طبیعی، مزارع و باغ ها، چشمه ها، بافت تاریخی منحصر به فرد و قابلیت ورزش های کوهستانی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری شناخته شده و در ایام نوروز میزبان خوبی برای گردشگران و طبیعت دوستان است.
بلندترین نقطه‏ی وفس، کوه قلنجه با ارتفاعی در حدود دوهزار و 745 متر و پست‏ترین نقطه آن محلی در دشت وسیع انجمن با ارتفاعی در حدود یکهزار و 550 متر است.
خانه های مسکونی روستا با بافتی متراکم در یک طبقه با ایوان و سقف مسطح بر روی دامنه‏ کوهها ساخته شده‏اند و کوچه باغ های پیچ در پیچ آن با درختان سایه دار جلوه بسیار زیبایی دارند.
با گسترش سازه های آهکی و دولومیتی در منطقه وفس، غارهای طبیعی و اعجاب انگیزی به وجود آمده اند که از مهمترین آنها می توان به غار وفس و غار قلعه جوق اشاره کرد.
امامزاده شاهزاده حسین، امام زاده یحیی و امامزاده اسماعیل از جاذبه های مذهبی روستای وفس و مربوط به دوره صفویه می باشد که دارای معماری باارزش است.
روستای چناقچی علیا از توابع بخش خرقان شهرستان زرندیه در 45 کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد و با قدمتی تاریخی مربوط به دوره صفویه دارای مردمانی با تیره ارمنی، ترک و فارس است .در انتهای روستا آبشار زیبای چناقچی علیا قرار دارد که منظره ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به این منطقه روانه می کند.
کلیسای چناقچی علیا با حدود سه قرن قدمت، خاستگاه و محل برگزاری آیین مذهبی مسیحیان در این منطقه است.
روستای وروان از توابع بخش مرکزی شهرستان دلیجان در 25 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد که از جنوب شرقی به کوه سرتخت، از شمال به کوه مصلی و از شمال غربی به کوه اوراز محدود می شود و دارای آب و هوای گرم و خشک است.
روستای آهو از توابع بخش مرکزی در 7 کیلومتری شمال شرقی شهر آشتیان قرار دارد و از شمال به کوه سینه زرد، از جنوب به کوه سینه سیاه و از جنوب شرقی به کوه ساخته کمر محدود شده است.آرامگاه های امامزاده بی بی شهربانو، امامزاده آهو (شاهزاده عبدالله) از آثار دوره قاجاریه نشانگر قدمت تاریخی این روستا است.
موقعیت استقرار روستا موجب پیدایی مناظر طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبایی شده است که برخی از آن ها در شمار مهم ترین جاذبه های استان می باشند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 10:29 | نویسنده : میثم اله وردی |